در مقایسه ورزش دوچرخه سواری با تردمیل موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفت. هر دو شکل ورزشی موثر بر سیستم قلبی عروقی هستند. هر کدام در اندازه ها، مارک ها و مدل های متنوعی ارائه می شوند برای تردمیل می توان با تنظیمات قابل تغییر برای مقاومت، نوع برنامه و مدت تمرین طراحی های متفاوت و خودکار انجام داد اما طراحی تمرین در دوچرخه سواری وابسته به اعمال نظر مربیان و استفاده از ابزارهای سنجش میزان مسافت، سرعت و کالری سوزانده شده است.

در بسیاری از مدل های تردمیل ابزارها شامل نشانگرهای ضربان نبض بر روی دسته ها هستند اما برای دوچرخه سواری با نصب ضربان سنج و ساعت می توانید ضربان خود را ثبت کنید. برای انتخاب ابزار مناسب برای تمرین می توانید مزایا و محدودیت های زیر را که توسط تیم تحریریه برند دوچرخه ولوپرو نوشته شده است بررسی کنید.

 

در مورد محدودیت های سایز تحقیق کنید

تردمیل می تواند با اکثر قدها سازگار باشد، در حالی که دوچرخه نیاز به اندازگیری دقیق تری دارد. در حالی که هر دو دستگاه دارای محدودیت وزن هستند، ممکن است دوچرخه همیشه برای افراد بزرگتر مناسب نباشد.

فضای بین صندلی و فرمان در دوچرخه ممکن است برای یک فرد بزرگتر به اندازه کافی مناسب نباشد و چون افرادی که داری اضافه وزن مفرط هستند محدودیت های حرکتی بیشتری دارند تردمیل برای این گروه بهتر است.

بعلاوه، در بیشتر دوچرخه ها نیاز است زانو نزدیک به ۹۰ درجه خم شود، بنابراین افرادی که شرایط خاص زانو دارند که خم شدن را محدود می کند، ممکن است نتوانند یک دور کامل ایجاد کنند.

 

تندرستی خود را در نظر بگیرید

تردمیل راه رفتن روی سطوح صاف یا مایل را شبیه سازی می کند که باعث می شود نیرویی به پاها و ستون فقرات وارد شود. افرادی که مشکلی با پیاده روی ندارند، به طور کلی هنگام استفاده از تردمیل خوب عمل می کنند.

چون در دوچرخه سواری وزن تحمل می شود افرادی که دارای ستون فقرات خاص یا مشکلات اندام تحتانی هستند ممکن است دوچرخه را به تردمیل ترجیح دهند، زیرا دوچرخه استرس-فشار و تأثیر آن را بر روی مچ پا، زانوها، باسن و ستون فقرات کاهش می دهد.

از آنجا که در وضعیت نشسته قرار دارید، دوچرخه یک ماشین ورزشی نسبتاً کم برخورد است. برای افرادی که دچار آرتروز شدید یا مشکلات کمر هستند، می توانند نوع زین دوچرخه را به صندلی های پشتی دار تغییر دهند یا از دوچرخه های داخل منزل که حمایت دارند استفاده کنند.

 

ایمنی خود را در نظر بگیرید

طبق مطالعات پژوهشگران سقوط از تردمیل یا سایر تجهیزات ورزشی یکی از شایع ترین آسیب های مربوط به ورزش است.

هنگام حرکت کردن روی ریل های تردمیل، مردم معمولاً حواسشان پرت می شود. حتی افرادی که مشکل تعادلی ندارند گاهی ممکن است تعادل خود را از دست بدهند. مخصوصا زمانی که ناگهان سرعت تردمیل افزایش پیدا می کند. در مقایسه سوار بر دوچرخه شما کنترل میزان سرعتِ رکاب زدن را در دسترس دارید و می توانید حین سرازیری با ترمز گرفتن حرکت دوچرخه را محدود کنید چون نیروی محرکه از بدن شما وارد می شود قابل کنترل تر است.

البته بر روی تردمیل ها یک دکمه وجود دارد که اگر خیلی از صفحه دور شوید خاموش می شود. اما هنگام افتادن بر روی آن حساب نکنید و سعی کنید کنترل و تعادل خود را حفظ کنید.

علاوه بر این، هنگام پیاده روی روی تردمیل مقدار قابل توجهی از وزن به روی ستون فقرات و مفاصل پا فشار وارد می کند، بنابراین افرادی که مسائل مربوط به ستون فقرات و اندام تحتانی را دارند ممکن است دوچرخه برایشان مفیدتر باشد.

 

میزان کالری مصرف شده خود را محاسبه کنید

به طور کلی، افراد کالری های بیشتری را روی تردمیل می سوزانند تا دوچرخه. روی تردمیل تحمل وزن دارید که باعث مقاومت در عضلات می شود و همچنین بازوها و تنه خود را نیز بیشتر حرکت می دهید. این به نوبۀ خود به معنای فعال شدن بیشتر عضلات و کالری سوزی بیشتر است.

در دوچرخه ها بالاتنه معمولاً غیرفعال است، در واقع تنها یک انقباض بدون تغییر در طول عضله وجود دارد که به آن انقباض ایزومتریک می گویند. همچنین در دوچرخه ها به علت عدم تحمل وزن و قرار داشتن وزن بر روی صندلی به اندازۀ حرکت ایستاده و یا در حین راه رفتن و دویدن فعالیت انجام نمی شود. اما در دوچرخه سواری نیز با افزایش سرعت و مقاومت مثلا رکاب زدن در سربالایی ها می توانید کالری سوزی خود را بیشتر کنید.

بر اساس نشریه بهداشت هاروارد، شخصی با وزن ۷۰ کیلوگرم  در ۳۰ دقیقه دویدن با سرعت ۸ کیلومتر در ساعت روی تردمیل ۲۹۸ کالری می سوزاند. دوچرخه با سرعت متوسط ۲۶۰ کالری برای همان فرد می سوزاند.

برای سوزاندن کالری بیشتر با دوچرخه در مقابل تردمیل، باید شدت تمرین و مقاوت را افزایش دهید.

 

تصمیم بگیرید

ملاحظات مالی مهمترین فاکتورها در هنگام انتخاب بین دوچرخه و تردمیل است. اگرچه هر دو را می توان با قیمت مناسب یافت، اما تردمیل ها کمی گران ترند، با دوچرخه می توانید برای تردد بین شهری نیز استفاده کنید که هزینه های جاری شما را کم می کند. همچنین هزینه تعمیر دوچرخه کمتر از تردمیل است.

اگر یک وسیله برای خانه خود خریداری می کنید، فضا می تواند مسئله ساز باشد. تردمیل فضای بیشتری نسبت به دوچرخه اشغال خواهد کرد و جابجایی آن به دلیل وزن بسیار دشوارتر خواهد بود، که عامل مهم دیگری است که باید در نظر گرفته شود.

البته شانس سرقت دوچرخه در قبال تردمیل بیشتر است مخصوصا اگر مکان مناسبی برای پارک یا انبار کردن آن ندارید.

 

به هر صورت هر نوع ورزش هوازی که انتخاب کنید برای سلامتی شما مفید است. اما مزایای دیگر دوچرخه سواری مانند معاشرت جمعی، استفاده از فرصت های فعالیت در فضای باز و تقویت فعالیت های شناختی با مسیریابی و حفظ تعادل می تواند برای شما دوچرخه سواری را به لذتی ویژه تبدیل کند. حال زمان آن است که دوچرخه خود را سرویس نمایید و برای تمرینات آماده شوید و اگر دوچرخه ای مناسب ندارید یکی از دوچرخه های برند ولوپرو می تواند گزینه ای عالی برای شروع باشد. می توانید از بخش محصولات به تمامی مدل های دوچرخه ولوپرو دسترسی داشته باشید و برای تهیه دوچرخه مناسب اقدام نمایید.