شاید بتوان دوچرخه‌سواری را  یکی از ورزش‌ها و فعالیت‌های بسیار مناسب برای  بانوان نام برد، دلیل آن را برایتان توضیح می‌دهیم. با توجه به بیماری‌هایی از قبیل خطر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، سرطان و دیابت که در کمین بسیاری از زنان است، دوچرخه‌سواری مزایای درمانی باورنکردنی زیادی برای بانوان دارد.

تیم تحریریه وب‌سایت ولو پرو در این مقاله به بررسی تأثیر و فواید سودمند دوچرخه سواری برای بانوان می‌پردازد و برخی از ویژگی‌های خاص دوچرخه‌های ولو پرو را که ویژه دوچرخه‌سواری بانوان طراحی‌شده‌اند معرفی می‌کند.

به‌طورکلی، زنان ۳۶ درصد کمتر از مردان فعالیت بدنی دارند و این موضوع خطر چاقی را در زنان به یک معضل جدی تبدیل می‌کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود بزرگ‌سالان به‌ویژه زنان حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی ​​در هفته داشته باشند و سلامت و تناسب‌اندام خود را بهبود بخشند که یکی از بهترین ورزش ها برای آن‌ها دوچرخه‌سواری است.

اهمیت دوچرخه‌سواری آن‌قدر زیاد است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته، زنان بیشتر از مردان برای نشاط بدنی خود دوچرخه‌سواری می‌کنند. بنابراین، در هرکجای کره خاکی که باشید، فواید دوچرخه‌سواری برای بانوان باورنکردنی است. ساعت‌های طولانی تمرین منظم دوچرخه‌سواری ذهن و بدن را سالم نگه می‌دارد. بنابراین، برای بازیابی سلامتی خود بدانید که برای یادگیری دوچرخه‌سواری هیچ‌گاه دیر نیست، حتی اگر در دهه ۵۰ عمر خود باشید.

 

چرا دوچرخه‌سواری بهترین ورزش برای بانوان است؟

دوچرخه‌سواری یک فعالیت بدنی است که همه سنین از کودکان خردسال تا بزرگ‌سالان می‌توانند از آن لذت ببرند و یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش خطرات و مشکلات سلامتی مرتبط با سبک زندگی کم‌تحرک هست.

یکی از فواید دوچرخه‌سواری برای بانوان و تأثیر آن بر فرم بدن زنان این است که آنان را عضلانی‌تر، پرتوان‌تر و لاغرتر می‌کند. اول‌ازهمه، دوچرخه‌سواری شکل معده شمارا بهبود می‌بخشد. همچنین فشارخون شمارا بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. مزیت دیگر این است که انعطاف‌پذیری بدن خود را افزایش می‌دهید. این انعطاف‌پذیری بدن را نسبت به آسیب‌های رایج بدنی محفوظ می‌کند. بزرگ‌ترین تأثیر مثبت دوچرخه‌سواری بر فرم بدن زنان ساخت ماهیچه‌های زیباتر ، لاغرتر و قوی‌تر است. ازآنجایی‌که دوچرخه‌سواری شکل عالی از ورزش‌های هوازی است، تأثیر مستقیمی بر عضله سازی در زنان دارد. همان‌طور که می‌دانید، زنان به‌اندازه مردان عضله نمی‌سازند. بااین‌حال، دوچرخه‌سواری تأثیر بسیار مثبتی بر شکل بدن زنان دارد.

 

فواید دوچرخه‌سواری برای زنان

تأمین ویتامین D در بدن

امروزه و با شیوع بیماری کوید ۱۹ بیشتر ما کارهایمان را در داخل خانه انجام می‌دهیم، مطالعات نشان می‌دهد اگر در ساعات اولیه روز برای دوچرخه‌سواری به فضای باز بروید، بدن می‌تواند ویتامین D بیشتری جذب کند؛ بنابراین، اگرچه افزایش سطح ویتامین D در بدن یکی از فواید دوچرخه‌سواری برای بانوان نیست، اما یک مزیت غیرقابل‌چشم‌پوشی است.

جلوگیری از سرطان سینه

یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان سرطان سینه است. زنانی که فعالیت بدنی بالایی ازجمله دوچرخه‌سواری دارند در معرض خطر بسیار کمتری (حدود ۱۲٪ کمتر) برای ابتلا به سرطان سینه هستند.

افزایش تون عضلانی

دوچرخه‌سواری عضلات پا را به‌تدریج تقویت می‌کند و به بهبود مجموعه ای از عضلات در پاها از جمله ران ها، پشت و باسن کمک می‌کند.

سوزاندن کالری

دوچرخه‌سواری راه خوبی برای کاهش چربی‌های ناخواسته در بدن است. دوچرخه‌سواری ثابت می‌تواند تقریباً ۳۰۰ کالری در ساعت بسوزاند. اگر هرروز ۳۰ دقیقه دوچرخه‌سواری کنید، حدود ۵ کیلوگرم چربی در سال می‌سوزانید.

سلامت قلب

داشتن قلب سالم یکی از حیاتی‌ترین فواید دوچرخه‌سواری برای بانوان است. هنگامی‌که به‌طور منظم دوچرخه‌سواری کنید، قلب  خون را به‌طور مؤثرتری پمپ می‌کند و از حملات قلبی و سکته در آینده جلوگیری می‌شود. سه بار در هفته به مدت نیم ساعت دوچرخه‌سواری پس از یک سال فشارخون و کلسترول LDL را در زنان پایین می‌آورد.

کمک به استقامت بدن

یکی از مزایای دوچرخه‌سواری برای بانوان این است که نیاز نیست ساعت‌ها تمرین کنند تا بتوانند استقامت بدنی خود را افزایش دهند و با یک تا دو ساعت دوچرخه‌سواری در روز می‌توانند استقامت لازم را به دست آورند.

عدم آسیب به مفاصل

دوچرخه‌سواری بهترین ورزش برای افرادی با آسیب مفصلی است. در این ورزش فشار بسیار کمتری به مفاصل زانو وارد می‌شود و بر سلامت کلی بدن تأثیر می‌گذارد.

تقویت عضلات

یکی از بهترین فواید دوچرخه‌سواری برای بانوان درگیر شدن تمام عضلات بدن است؛ بنابراین، اگر هرروز دوچرخه‌سواری کنید، کل عضلات شما تقویت می‌شود.

افزایش رفاه عاطفی

دوچرخه‌سواری، مانند سایر تمرینات، باعث ترشح یک انتقال‌دهنده عصبی به نام اروتین می‌شود که این باعث بهترشدن خلق‌وخو و احساسات بهتر در زنان می‌شود.

خواب بهتر

امروزه بی‌خوابی در بین اکثر زنان شایع است، طی تحقیقات، زنانی که روزانه حداقل ۳۰ دقیقه دوچرخه‌سواری می‌کنند بهتر می‌خوابند. درمان بی‌خوابی یکی از مزایای عالی دوچرخه‌سواری برای زنان است.

تقویت ایمنی

تقویت ایمنی یکی از مزایای قابل‌توجه دوچرخه‌سواری برای زنان است، دوچرخه‌سواری با افزایش تولید گلبول‌های سفید خون و آنتی‌بادی‌ها در بدن، به تقویت ایمنی بدن به‌ویژه در زنان کمک می‌کند.

جلوگیری از افسردگی، استرس و اضطراب

از مزایا و فواید دوچرخه‌سواری برای زنان می‌توان به تولید هورمون‌های خوب مانند اندورفین و آدرنالین اشاره کرد که به بهبودی خلق‌وخوی و افزایش نشاط کمک می‌کند. زنانی که روزانه دوچرخه‌سواری می‌کنند به‌طور مؤثرتری استرس، اضطراب و افسردگی کمتری دارند.

سلامت ریه

علاوه بر بهبود سلامت قلب، مزایای دوچرخه‌سواری به دلیل نوع تنفس، برای زنان شامل حفظ سلامت ریه نیز می‌شود.

تناسب‌اندام در دوران بارداری

اگرچه در دوران بارداری برخی از ورزش‌ها برای زنان مناسب نیست، بااین‌حال، در این مرحله از زندگی خود می‌توانید از دوچرخه‌سواری لذت ببرید و تناسب‌اندام قلبی عروقی خود را در دوران بارداری برای زایمان بهتر بهبود دهید.

کاهش آرتروز و چاقی

طبق آمارها، زنان نسبت به مردان به شایع‌ترین شکل آرتروز یعنی آرتریت و چاقی مبتلا هستند. هر یک ساعت دوچرخه‌سواری تقریباً ۳۰۰ کالری می‌سوزاند که خطر ابتلا به آرتروز با کمک کاهش وزن، کم می‌شود.

دوچرخه‌سواری با بهبود مفاصل و حفظ غضروف به‌ویژه برای زنانی که از کشیدگی عضلانی، مشکلات پا، مشکلات زانو، کمردرد یا آسیب‌های ناشی از دویدن یا پیاده‌روی رنج می‌برند، مفید است.

کاهش علائم بیماری‌های رایج زنانه

تقریباً اکثر زنان از علائم جسمی و روانی ناشی از قاعدگی و دوران بارداری، زایمان و یائسگی رنج می‌برند. بسیاری از عوارض جانبی ناخوشایند این دوران با دوچرخه‌سواری روزانه کاهش می‌یابد.

بهبود سلامت روان و تندرستی

دوچرخه‌سواری فقط مربوط به‌سلامت جسمی نیست بلکه مربوط به‌سلامت روان نیز می‌شود. طبق آمارها، زنان بین سنین ۱۶ تا ۲۴ تقریباً سه برابر در مقایسه با مردان دچار مشکلات روانی می‌شوند، درحالی‌که زنان ورزشکار دو برابر کمتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

ایجاد عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس

بررسی‌ها نشان می‌دهد، فرآیندهای شخصیتی و فردی در زنان بسیار متفاوت از مردان است این بررسی در ۴۸ کشور نشان داد که زنان اعتمادبه‌نفس کمتری نسبت به مردان دارند. پیمودن مسافت‌های طولانی با دوچرخه حس قدرت را در زنان بیدار کرده و اعتمادبه‌نفس آن‌ها را تقویت می‌کند. ریتم مدیتیشن تنفس و رکاب زدن و همچنین احساس بی‌وزنی در حین دوچرخه‌سواری عزت‌نفس را در زنان بیشتر می‌کند.

کاهش چربی‌های بدن

یکی از محبوب‌ترین فواید دوچرخه‌سواری برای خانم‌ها کاهش وزن است. اگر حداقل ۳۰ دقیقه در روز دوچرخه‌سواری کنید، با کاهش چربی‌های بد بدن به‌ویژه در شکم به بهترین تناسب‌اندام دست خواهید یافت.

کاهش سلولیت

محققان دریافته‌اند که دوچرخه‌سواری یکی از مؤثرترین ورزش‌ها برای مبارزه با ظاهر سلولیت، بهبود گردش خون و کاهش استرس است. به‌طورکلی، سه روز تمرین دوچرخه‌سواری با شدت متوسط، تأثیر مثبتی بر کاهش سلولیت در زنان دارد.

 

تأثیر دوچرخه‌سواری بر فرم بدن زنان

تأثیر روند دوچرخه‌سواری بر فرم بدن زنان بسیار کند تر از مردان است. البته این به دلیل محدودیت‌های هورمونی زنانه است که نقش مهمی در رشد ماهیچه‌ها دارند. رشد و تغییرات وزن زنان کمی بیشتر از مردان طول می‌کشد زیرا چربی بدن آن‌ها بیشتر است. بنابراین زنان باید برای گرفتن بهترین نتیجه وقت بیشتری را برای دوچرخه‌سواری اختصاص دهند. به‌عنوان نمونه زنان باید ۴ بار در هفته به مدت ۶۰ دقیقه را به دوچرخه‌سواری اختصاص دهند تا بعد از ۱۲ هفته یا بیشتر شاهد تأثیرات آن باشند.

 

آیا دویدن برای زنان بهتر است یا دوچرخه‌سواری؟

درحالی‌که برخی دویدن را به دوچرخه‌سواری برای کاهش وزن و سوزاندن کالری بیشتر ترجیح می‌دهند، اما به خاطر داشته باشید:

  • دوچرخه‌سواری در مقایسه با دویدن تأثیر بیشتری دارد.
  • دوچرخه‌سواری میزان آسیب بدنی کمتری نسبت به دویدن دارد.
  • اگرچه دوچرخه‌سواری کند تر از آهسته دویدن بدن را تقویت می‌کند، اما فواید آن طی مدت طولانی باقی می‌ماند.

 

نتیجه‌گیری و سخن پایانی

در کنار فواید بیشمار دوچرخه‌سواری برای بانوان ،‌خوشبختانه امروز فرهنگ جامعه و مهندس شهری امکان لذت بردن از دوچرخه‌سواری برای بانوان را فراهم‌تر کرده است. اما به خاطر داشته باشید که اگر دوچرخه شما دارای استانداردها و ویژگی‌های خاص دوچرخه‌سواری نباشد نه‌تنها فایده کمتری داشته بلکه خود باعث آسیب رسیدن به اندام‌ها و سلامتی شما می‌شود.

لذا گروه شکاری مفتخر است با معرفی و ارائه محصولات برند ولو پرو برای همه گروه‌های سنی کودک و نوجوان و البته بزرگ‌سالان به تفکیک دوچرخه‌های زنانه و مردانه که از بهترین آلیاژ ، فناوری و ساخت و همراه با جدیدترین استاندارهای جهانی هستند قدم مهمی در افزایش و بهبودی سلامت افراد جامعه بردارد و مسئولیت اجتماعی خود را در این خصوص به بهترین وجه انجام دهد.

در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات و دوچرخه‌های بانوان لطفاً با بخش فروش گروه شکاری تماس حاصل فرمایید.